4.5. Wykresy w układzie współrzędnych

Stosowany w statystyce do graficznego przedstawiania liczbowych danych układ współrzędnych stanowi zwykle ćwiartkę. Wynika to z tego, ze w wykresach statystycznych mamy do czynienia z reguły z wielkościami dodatnimi.

Właściwymi wykresami sporządzanymi w układzie współrzędnych są. histogramy i diagramy.

Histogram jest wykresem składającym się ze słupków bezpośrednio przylegających do siebie, ustawionych na osi odciętych (x), przy czym ich równe podstawy w histogramach obrazujących dynamikę prezentowanego zjawiska oznaczają, kolejne okresy lub momenty a w histogramach ilustrujących liczebności poszczególnych klas kolejne wartości cechy mierzalnej.

Liczebności poszczególnych klas szeregów strukturalnych, jak i wielkości (poziomy) badanych zjawisk ujętych w szeregach dynamicznych (momentów lub okresów) obrazują wysokości poszczególnych słupków wyznaczone na osi— rzędnych (y) podziałka,,

Za pomocą histogramów mogą, zatem być prezentowane szeregi dynamiczne (okresy i momenty) oraz szeregi strukturalne o cesze mierzalnej mierzalnej.

Na każdym histogramie może być opisany diagram. Możemy go skonstruować część linią ciągłą środki górnych boków prostokątów w histogramach struktury i dynamiki. Opisany techniką sporządzania histogramu uwzględniają przykłady na rys. 11, 12 i 13.

Dane liczbowe zawarte w szeregu (tab. 17), w sposób bardziej poglądowy zobrazowane zostały wykresem (rys. 11) będącym połączeniem histogramu z diagramem.

 

Przedstawione przykłady wykresów na osiach współrzędnych nie powinny doprowadzić do wniosku, ze warunkiem niezbędnym sporządzenia diagramu jest uprzednie sporządzenie histogramu.

Histogram i diagram są, dwiema niezależnymi od siebie postaciami wykresów w układzie współrzędnych i mogą, być sporządzane niezależnie od siebie. Wybór jednej lub drugiej postaci zależy od uznania osoby sporządzającej wykres.

               Upoglądowiający tablice wykres zarówno histogram, jak tez opisany na nim diagram wskazują, na nasilenie się wyjazdów obywateli polskich za granice w latach 1982-90. Główna przyczyna tak znacznego nasilenia się tego zjawiska była ówczesna sytuacja społeczno-polityczna i gospodarcza w kraju. W roku 1991 badane zjawisko uległo niewielkiemu zmniejszeniu.

 

Wykres na rys. 12 (histogram i diagram) ilustrujący zawarte w tablicy 18 dane liczbowe informuje, że najwięcej było klas z ogólną liczbą 24-26 uczniów, a następnie z liczba. 27-29.

                     Z ilustrujących krzywych wynika (rys. 13), że w przykładowym roku spożycie mleka było znacznie większe w gospodarstwach chłopskich niż pracowniczych. Największe było w lipcu osiągając prawie 14 1 na osobę. Spożycie w gospodarstwach pracowniczych było niewspółmiernie niższe.

Zadania