Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U.Nr 135, poz. 1516 - [ CZYTAJ ]) dyrektor szkoły/placówki opracowuje zasady regulujące organizację szkolnych wycieczek/imprez, z uwzględnieniem poniższych aktów prawnych:
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, ze zmianami).
2. Ustawa z dnia 18 stycznia 1996 roku o kulturze fizycznej (t. j. Dz. U z 2001 r., Nr 81, poz.889 ze zmianami).
3. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r., Nr 108, poz. 908 ze zmianami).
4. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 ze zmianami).
5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 roku w sprawie warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz. U. z 1997 r., Nr 57, poz.358).
6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2002 r., Nr 6, poz. 69).
7. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz. 67).
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 lutego 1997r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. Uw. z 1997 r. Nr18, poz.102).
System oświaty zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego art.1, ust. 15 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, ze zmianami). Krajoznawstwo i turystyka może być organizowana w ramach zajęć lekcyjnych. pozalekcyjnych oraz pozaszkolnych.
Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących formach:
- wycieczki przedmiotowe - organizowane są w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania,
- wycieczki krajoznawczo – turystyczne nie wymagają od uczestników przygotowania specjalistycznego i mają na celu wzbogacanie procesu dydaktyczno-wychowawczego,
- wycieczki turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, wymagają od uczestników przygotowania specjalistycznego,
- imprezy krajoznawczo – turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje, kształtują kulturę wypoczynku dzieci i młodzieży,
- imprezy wyjazdowe – związane z realizacją programu nauczania, np. zielone szkoły służą między innymi poprawie stanu zdrowia dzieci i młodzieży z terenów zagrożonych ekologicznie.
Wycieczki przedmiotowe, krajoznawczo–turystyczne, turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, jak również imprezy krajoznawczo–turystyczne mogą być realizowane poza granicami kraju.
Zadania dyrektora w zakresie wycieczek/imprez:
- Wyznacza spośród kadry pedagogicznej kierownika wycieczki szkolnej lub inną osobę pełnoletnią, zgodnie z wymogami rozporządzenia w tym zakresie.
- Zatwierdza kartę wycieczki i harmonogram, w tym program na druku stanowiącym załącznik do rozporządzenia, opracowane przez kierownika wycieczki szkolnej.
- Zatwierdza listę uczniów biorących udział w wyjeździe.
- Zawiadamia o organizowanej wycieczce zagranicznej organ nadzoru pedagogicznego i organ prowadzący szkołę.
- Prowadzi dokumentację merytoryczną i finansową dotyczącą wycieczek/imprez szkolnych i udostępnia ją instytucjom nadzorującym problematykę.
- Czuwa nad realizacją planowanych wycieczek szkolnych zgodnie z określoną procedurą.
- Sprawuje nadzór, w tym weryfikuje realizację zadań wyznaczonych kierownikowi wycieczki szkolnej przez przedmiotowe rozporządzenia.
Zadania kierownika wycieczki szkolnej, w tym zagranicznej:
- Ustala bazę noclegową dla uczestników wycieczek i imprez uwzględniąjąc istniejącą bazę szkolnych schronisk młodzieżowych,
- Ubezpiecza uczestników wycieczki od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia w przypadku gdy jest to wymagane,
- Opracowuje kartę wycieczki, harmonogram, w tym program wycieczki lub imprezy,
- Uzyskuje zgody na wycieczkę od nauczycieli uczących którzy w dniu wycieczki nie odbędą lekcji,
- Sporządza listę uczestników,
- Uzyskuje zgodę rodziców/prawnych opiekunów na udział w wycieczce,
- Opracowuje regulamin i zapoznaje z nim wszystkich uczestników,
- Zapewnia warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki lub imprezy oraz sprawuje nadzór w tym zakresie,
- Zapoznaje uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnia warunki do ich przestrzegania,
- Określa zadania opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki lub imprezy,
- Nadzoruje zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
- Organizuje transport, wyżywienie i noclegi dla uczestników,
- Dokonuje podziału zadań wśród uczestników,
- Dysponuje środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki lub imprezy,
- Dokonuje podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki lub imprezy po jej zakończeniu,
- Dokonuje wpisu do e-dziennika z podaniem terminu i celu wycieczki. Wpis jest dokonywany we wszystkich dziennikach klas z których brali udział uczniowie (nawet dla jednego ucznia z klasy). W odpowiedniej rubryce wpisuje się liczbę uczniów a uczniowi wpisuje się nieobecność z przyczyn szkolnych.
- Dostarcza na minimum 7 dni przed terminem wycieczki komplet dokumentów do sekretariatu.
Zadania opiekuna wycieczki szkolnej:
- Sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
- Współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,
- Sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- Nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,
- Wykonuje inne zadania zlecone przez kierownika.
Dokumentacja organizowanych wycieczek szkolnych krajowych i zagranicznych obejmuje:
1. Kartę wycieczki, harmonogram w tym program zatwierdza dyrektor szkoły (wzór karty stanowi załącznik do cytowanego wyżej rozporządzenia - [ POBIERZ WZÓR KARTY WYCIECZKI ] )
Program wycieczki lub imprezy organizowanej przez szkołę jest dostosowany do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej, stopnia przygotowania i umiejętności specjalistycznych.
2. Listę uczestników podpisaną przez dyrektora - wzór dokumentu - [ pobierz ].
3. Kalkulację planowanych kosztów wycieczki.
4. Zgody rodziców/przedstawicieli ustawowych w przypadku gdy uczniowie są niepełnoletni
[ POBIERZ FORMULARZ ZGODY RODZICÓW ];
(proszę formularz zgody drukować dwustronnie! regulamin można/należy dostosować do wycieczki)
5. Potwierdzenie, iż uczniowie zostali ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.
6. Regulamin wycieczki, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa opracowany przez kierownika, z którym zapoznaje się wszystkich uczestników.
7. Zadania wyznaczone dla opiekunów wycieczek.
Zgodę na organizowanie wycieczki zagranicznej wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, 14 dni przed jej organizacją. Zawiadomienie zawiera w szczególności: nazwę kraju, czas pobytu, program pobytu, imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów, listę uczestników biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku.
Finansowanie wycieczek szkolnych:
Zgodnie z § 16 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 roku w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, w tym koszty przejazdu, zakwaterowania i wyżywienia kierowników i opiekunów wycieczek lub imprez, może być finansowana ze środków pozabudżetowych, a w szczególności:
- z odpłatności uczniów biorących udział w wycieczce lub imprezie,
- ze środków pochodzących z działalności samorządu uczniowskiego i organizacji młodzieżowych działających na terenie szkoły,
- ze środków wypracowanych przez uczniów np. w ramach akcji charytatywnych, kiermaszów oraz ze środków przekazanych przez radę rodziców lub radę szkoły, a także osoby fizyczne i prawne.
Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie z § 13a Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na łączenie funkcji kierownika i opiekuna wycieczki lub imprezy.
Zmiany w rozporządzeniu dotyczące wypoczynku zimowego - [ czytaj ]