Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego :
- ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEj z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2015.843) ,
- ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2017.1534) - [czytaj]:
§ 2. Wymagania edukacyjne, o których mowa w art. 44b ust. 8 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą o systemie oświaty”, dostosowuje się do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe;
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia;
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania – na podstawie tej opinii;
4) nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1–3, który jest objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy – Prawo oświatowe;
5) posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii. 1) Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej – oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. poz. 1903). 2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2016 r. poz. 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292. Dziennik Ustaw – 2 – Poz. 1534
§ 3. 1. Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
2. Na wniosek nauczyciela lub specjalisty wykonującego w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzących zajęcia z uczniem w szkole i po uzyskaniu zgody rodziców albo pełnoletniego ucznia lub na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia opinia, o której mowa w ust. 1, może być wydana także uczniowi szkoły ponadpodstawowej.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, i informuje o tym rodziców albo pełnoletniego ucznia.
W zależności od rodzaju dysfunkcji DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH DO POTRZEB I MOŻLIWOŚCI UCZNIA może dotyczyć:
• dostosowania otoczenia (sprzęt, wyposażenie sali, oświetlenie, rozkład zajęć itp.), w tym stosowanych środków dydaktycznych;
• dostosowania metod, form i organizacji pracy z uczniem na lekcjach i zajęciach dodatkowych;
• dostosowania sposobu sprawdzania i oceniania wiedzy i umiejętności (metody, formy sprawdzania, kryteria oceniania).
Informacje dla wychowawców organizujących pomoc PP.
Wychowawcy klas pierwszych w przypadku uczniów z opiniami/orzeczeniami poradni powinni:
1) Powiadomić o terminie spotkania:
a) rodzica poprzez dyrektora szkoły
b) nauczycieli (w przypadku opinii)
c) zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej (w przypadku orzeczenia)
-wg rozporządzenia najpóźniej na 2 tygodnie przed spotkaniem, a jednocześnie spotkanie powinno odbyć się nie później niż 30 dni od wpłynięcia opinii/orzeczenia do szkoły.
2) Ująć ucznia z opinią/orzeczeniem w Karcie Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w dzienniku wychowawcy.
3) Poinformować nauczycieli uczących w klasie pierwszej (w przypadku orzeczenia) /w cyklu kształcenia (w przypadku opinii) o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną oraz umieścić zalecenia poradni w e-dzienniku
- w zakładce kartoteka ucznia/potrzeby specjalne – wpisać informację z opinii(orzeczenia) wydanych przez poradnię) .
- w zakładce widocznej dla wszystkich nauczycieli uczących: kartoteka ucznia/ dodatkowe informacje wpisać : diagnozę i zalecenia poradni ( ułatwi to nauczycielom uczącym opracowanie dostosowań )
Wskazani nauczyciele powinni przygotować dostosowania wymagań do indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i wskazać terminy i rodzaj zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej jeżeli są organizowane (mogą to być konsultacje - w razie potrzeby)- wzór w załączniku
W przypadku opracowania dostosowań dla ucznia z opinią PP na cykl kształcenia propozycje dostosowań dla przedmiotów które będą realizowane w klasie programowo wyższej opracowuje lider przedmiotowy w porozumieniu z nauczycielami uczącymi,
4) Poinformować nauczycieli o terminie planowanego spotkania z rodzicem.
5) Zebrać dostosowania i terminy organizowanych zajęć dodatkowych w ramach pomocy pp w jeden dokument (wzór w załączniku) i przedstawić je na spotkaniu - rodzic podpisuje dostosowania na znak akceptacji. Podpisany dokument wychowawca klasy dołącza do dziennika wychowawcy klasy.
6) W przypadku orzeczenia na spotkanie zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy przygotować arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania oraz IPET.
7) Dkumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej wychowawca klasy dołącza do segregatora z dokumentacją klasy w sekretariacie szkoły.
Wzór arkusza dostosowań edukacyjnych, wypełniany przez wychowawcę i uczących nauczycieli, zatwierdzany przez rodziców ucznia - [ pobierz ]